"Den som inte tar sig tid för träning kommer förr eller senare att få avsätta tid till sjukdom"

Edward Stanley

Så är det att träna med Rörlig!

Vi finns här för dig

Oavsett om du vill göra en viktresa, bli starkare, mer uthållig eller helt enkelt klara av vardagen utan att få ont i kroppen så finns vi här för dig. Med förankring i vetenskapen och med gedigna utbildningar i branschen vågar vi påstå att den tid och peng du investerar hos oss får du tillbaka i livskvalitet och god hälsa.

/Annie & Ellinor

Välj mellan att att träna i vår studio eller att vi tar träningen till dig!

Träna med oss i vår PT-studio i Kungälv (öppnar i april) eller att vi tar träningen till dig med vårt rullande gym. Vi finns på utvalda platser runt om i Stenungsund, Kungälv och norra delarna av Göteborg. Oavsett vilket du väljer kommer du att få ett härligt träningspass och en gnutta träningsvärk på köpet.

Har ni område ni vill att vi ska komma till? Kontakta oss, så ser vi på möjligheterna att komma även till er!

Vikt & Kost

Instagram

Nu är det sista veckan för anmälan till vår utomhusträning och mammaträning med start vecka 20🤩

Vill du knipa en av de få platserna som finns kvar? In på vår hemsida och läs mer/boka dig 💪

Utomhusträning med platser kvar: Säve, Diseröd, Jörlanda, Olseröd

Mammaträning: Kungälv centrum, Ytterby, Stenungsund, Rönnäng

Mer info hittar du på vår hemsida, länk i profilen🥰

Hoppas vi ses 👋

 #utomhusträning #rörligdittportablagym #gruppträning #mammaträning #tränatillsammans
Lina @rorlig_pt_lina tar återigen över vårt konto och skriver här om kostfibrer och varför vi behöver det😊

Fibrer behövs för att tarmarna ska fungera normalt. De ger en större mättnadskänsla än fiberfattig mat. Tarmarna får jobba extra mycket vilket gör att de som har problem med trög mage oftast mår bra av att äta öka på sitt fiberintag.
Det många inte tänker på är att en del fibrer drar åt sig mycket vätska vilket gör att man också borde öka sitt vätskeintag. Annars kan man istället blir trögare i magen.

Fiberrik mat bidrar till att hålla blodfettnivåerna låga. Mat med mycket fibrer gör också att blodsockret stiger långsamt.

Var finns fibrer?

Det finns framför allt i fullkornsprodukter såsom fullkornsbröd/pasta/ris/havre och liknande.
Även i vitt bröd och pasta finns det fibrer, dock i mindre skala än fullkornsprodukter.
Det finns även i grönsaker, frukt, rotfrukter, bönor och linser.

Här jämför vi några olika råvaror- mängd per 100g⬇️

kokt fullkorns pasta = 3,7 g

morot = 2,4 g

päron = 3,9 g

avokado = 4,8 g

lingongrova = 6,5 g vilket motsvarar 2,3g per skiva

pågen ”grötbröd” = 5 g vilket motsvarar 2,8 g per skiva

hönökaka = 3,3 g

En lagom mängd för vuxna är cirka 25-35 gram fibrer per dag. Som du ser så är det en del fibrer vi behöver få i oss.
Resultaten från Livsmedelsverkets matvaneundersökning "Riksmaten vuxna 2010-11” visar att vuxna i snitt får i sig 20 gram. De flesta behöver alltså äta mer fibrer.

Får du i dig tillräckligt med kostfibrer?
Dags för sista omgången utomhusträning innan sommaren. Vill du hänga med på rolig och utmanande träning ledd av utbildade tränare i närheten av där du bor?! 

Vi kör på från vecka 20-27 på följande platser och tider:

⭐️ Säve måndagar 18-19
⭐️ Kärra måndagar 20-21
⭐️ Ytterby tisdagar 19-20 & 20-21
⭐️ Diseröd onsdagar 17-18 & 18-19
⭐️ Jörlanda onsdagar 19-20 & 20-21
⭐️ Olseröd torsdagar 19:30-20:30
⭐️ Kärna torsdagar 20-21

Pris: 1000 kr för 8 gånger. Missar du ett tillfälle kan du ta igen det på en annan plats.

Vi tar självklart emot alla typer av friskvårdsbidrag.

Sista anmälningsdag 10 maj. Minst 10 bokade för gruppstart. 

Vi kör utomhus, håller avstånd och delar inga redskap! 
 
Läs mer och anmäl dig på vår hemsida: www.rorlig.se/utomhusträning/
Då var det återigen dags för vår PT @rorlig_pt_lina att dela med sig om kost, och denna gång slår hon hål på myten om att det skulle vara dåligt att äta på kvällen⬇️. 

Kalorier är alltid kalorier, det spelar ingen roll när på dygnet du äter det.
Det du går upp i vikt av är ett energiöverskott totalt över HELA dagen. 
Har du tränat på kvällen bör du äta efteråt eftersom du då bryter ner kroppen. Mat och vila ”reparerar” och stärker upp kroppen igen.
⚠️ Det är inte så att kroppen omvandlar det du äter till fett bara för att du äter sent. På natten sjunker dock omsättningen och då det är bra att vara mer vaksam över vad man stoppar i sig.

⚠️ Om man äter samtidigt som man kollar på tv blockerar det mättnadskänslan eftersom hjärnan är fokuserad på programmet du tittar på, oftast sker rörelsen även per automatik. 

Slutsats: Det är inte farligt att äta efter 19. Se till att äta bra under dagen, gärna frukost, lunch och något mellanmål. Ät middag vid köksbordet med familjen så är risken mindre för överätande.

Brukar du äta på kvällen❓
Är du mammaledig i vår?! Häng på nästa omgång av vår populära mammaträning. 

Stärk upp kroppen på ett säkert sätt efter graviditet och förlossning och träffa samtidigt andra mammor och bebisar! 
Träningen leds av personliga tränare med utbildning inom träning under och efter graviditet.

På grund av covid-19 är all mammaträning utomhus. Vi har ett begränsat antal platser i varje grupp. Dels för att säkerställa avstånd men också för att vi ska kunna se varje mamma och skapa de bästa förutsättningarna för varje deltagare.

När? Vecka 20-27

Var?
Kungälv: onsdagar 10-11 och 11-12
Ytterby: fredagar 10-11
Stenungsund: torsdagar 9:30-10:30
Rönnäng: torsdagar 11:15-12:15

Pris: 1250 kr för 8 gånger.
Vi tar emot alla typer av friskvårdsbidrag (vilket du har rätt till även som mammaledig).

Läs mer om träningen, exakta platser samt gör din bokning på vår hemsida. 

Sista anmälningsdag 10 maj.
Minst 8 bokade för gruppstart. 

Har du en fråga? Ställ den här eller skicka till oss på kontakt@rorlig.se

Tagga gärna någon du tror skulle gilla detta!
Om det tränar killar hos oss?

JA! Även om tjejer är överrepresenterade i våra utomhusgrupper så finns det även killar i några av dem. I Jörlanda är det exempelvis 6 killar som tränar💪

Vecka 20-27 kör vi vår nästa ”bootcamp” om du är sugen på att träna med oss 😀
Vad gör ni på er utomhusträning❓

En återkommande fråga som ställs till oss är denna⬆️

Våra pass är högintensiv funktionell träning i en kombination av styrka och kondition. Vi använder redskap av olika slag för att göra träningen rolig och utmanande. Ibland jobbar vi i par och ibland individuellt, men alla pass ser olika ut för att du som tränar inte ska vänja dig😍

📸 @bagleborn_essens 
Kläder: @mpwrsportswear